Mit pædagogiske projekt

Mit pædagogiske projekt. Læg gerne billeder af dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for så meget dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for dit/Jeres projekt.

Læringsmål
Goal:
I want to do a pedagogical project with the pupils in one of my class`.
Purpose:
I want to do something from my main subject Health, Body and Movement. (Sundhed, krop og bevægelse).
Method:
I will arrange an activity from my main subject and be the one who is responsible for the activity.
  
Formålet
Hvad har jeg valgt at undersøge?
Hvorfor har jeg valgt undersøge dette?
Hvordan vil mit forløb være?

Børn med autisme har både deres fordele og ulemper. En af de ulemper som børn med autisme har ofte problemer med at begå sig i socialt og være sociale, hvilket er formålet med mit projekt. Jeg vil gerne prøve at styrke Dreng 3 barns sociale kompetencer, eller i det mindste får nogle af de andre elver til at indse, at det ikke er så slemt f.eks. at arbejde sammen med ham i timerne eller til aktiviteter. Generelt, at eleverne i klassen bliver mere trygge omkring ham, fordi han prøver tit at henvende sig til dem. 
Min nysgerrighed for det projekt startede, da jeg så den forskelsbehandling de 3 diagnotiserede elever hver især fik i klassen. Det fik mit til at tænke, at jeg ville prøve at se om jeg kunne gøre en forskel via nogle aktiviteter. Jeg forventer ikke den helt store forandring med Dreng 3, eller at de andre elever går hen og bliver bedste venner med Dreng 3, men at de ændre deres syn på ham, og kan inkludere ham lidt mere end nu. Det er dog tros alt de ældste elever jeg har med at gøre her, og mange års negativ syn på Dreng 3 jeg skal prøve at se om jeg kan ændre. Det er kræver lidt tid end et lille forløb. Jeg har med vilje valgt at sætte mit fokus på dette problem, og skabt aktiviteter for at prøve at se om der kan ske en udvikling med denne klasses syn på Dreng 3.
Derfor har jeg valgt, at mit forløb skal foregå i den 7.klasse jeg er i hver morgen fra kl.9-11, fordi der er 3 Special Needs elever i klassen med med diagnosen ASD – Autism Spectum Disorder.
Dreng 1 (med diagnosen ASD – Autism Spectum Disorder) klarer sig godt socialt i klassen, de andre børn hjælper ham og tager sig af ham i timerne, aktiviteter osv.
Dreng 2 (med diagnosen ASD – Autism Spectum Disorder) klarer sig nogenlunde, men de andre elever kan faktisk ikke rigtige lide ham, hvilket jeg har oplevet, men også fået fortalt af selveste klasselæreren.
Dreng 3 (med diagnosen ASD – Autism Spectum Disorder) er lidt af et mobbeoffer, ingen af eleverne kan lide ham eller arbejde sammen med ham, og de prøver altid at undgå ham, hvilket de heller ikke ligger skjul på. Det er så slemt, at jeg engang oplevede efter vi havde haft svømning, at en af eleverne ikke engang ville bruge det samme omklædningsrum som ham. Han er ekskluderet fra de andre. Det synes jeg er sjovt, når skolen arbejder meget på, at man skal ”Repect yourself and Others”, og at man skal være inkluderede. Men er også lidt den Dreng 3 forældres skyld, da nægter at ændre på han udseende? Fordi han ligner en pige, han har langt hår, han har skæve tænder, går i mærkelig sko og taler sjovt. Hans forældre vil ikke ændre hans udseende, samt har han gået en klasse om, fordi skolen og hans forældre mente at han ville blive såkaldt slagtet i High School.

Før forløbet
Jeg har valgt at mit pædagogiske projekt skal tage udgangspunkt i mit lærningsmål i linjefag SKB – Sund, krop og bevægelse, hvor jeg vil være igangsætteren og udføre 2 samarbejde- og tillidsaktiviteter, samt en motionsaktivitet. Forløbet vil vare over en uge, dagene mandag, onsdag og fredag. Og til sidst i forløbet, vil jeg gerne have feedback fra eleverne i klassen, så derfor skal hver elev skrive ned hvad han/hun kunne lide ved forløbet, hvad de ikke så godt kunne lide? Hvad kunne have været anderledes? Hvordan var min rolle som igangsætter? Osv. Så jeg kan kigge tilbage og se hvad jeg som kommende pædagog kunne have gjort anderledes/bedre?
Min rolle som igangsætter
Jeg vil med vilje sætte de 3 diagnotiserede drenge i hver deres gruppe til ”Admiralen”, samt være bevist over hvordan de er til de forskellige aktiviteter, og se hvilken reaktion det få, samt hvilket resultat der kommer ud af dette forløb.

Samarbejds- tillidsaktiviteterne vil være;
”Admiralen”, men dog med små ændringer. Jeg vil med vilje dele holdene op i 3. De grupper de allerede sidder i i klassen, fordi der sidder en Special Needs barn (Dreng,1,2 og 3) ved hver gruppe. I første omgang vil jeg selvfølgelig forklare reglerne, og at de er guide deres holdkammerat med bind for øjnene, fra den ene ende af lokalet til den anden, hvor en masse borde, stole på, samt rør på gulvet, jeg har sat op vil være en hindring. I den ene ende af lokalet vil så være to stole, de skal gå igennem, når de så har gjort det, skal de tage deres bind af og løbe tilbage, og give bindet til den næste på holdet. Og det hold der får gjort det hurtigst vil vinde. I første omgang vil jeg lave dem bare gøre, som jeg har fortalt og ikke andet, får at se hvordan det går, jeg tror at der kommer til at være en del råb og skrig, og deres samarbejde vil ikke være så godt. I anden omgang, hvis tingene går som jeg havde forudsæt dem, vil jeg fortælle dem, at der kun skal være en Admiral/leder der guider holdet, samt at hvis en anden snakker end selve Adrimalen/lederen, vil den der bliver guidet skulle starte forfra, og undervejs vil jeg og klasselæreren rykke rundt på bord, stole, rørene undervejs, som de bliver guidet. Jeg tror at de 3 Special Needs elver vil kunne lide denne aktivitet, samt være meget inkluderet, samt styrke deres høresans og tillid til andre. For resten af klassen vil det, at beskrive noget komme på spil, og hvilke ord de vil tage i brug. Inden forløbet og aktiviteten, vil jeg forklare mig dem lidt om hvorfor jeg laver aktiviteterne. Det har jeg valgt at gøre, fordi denne årgang jeg laver forløbet med er 7.klasser, og fordi jeg ved at de stille spørgsmålet ”why are we doing this”? Da de er en meget nysgerrig klasse. Efter aktiviteten er færdig, vil jeg sætte mig ned og snakke med dem om aktiviteten, og hvorfor jeg lige netop valgte denne aktivitet, men selvfølgelig ikke sige at min fokus er de 3 Special Needs elever.
”Stikbold”, har jeg især valgt, fordi jeg ikke synes at de får nok motion på skolen, som vi gør i Danmark, men især her tror jeg at forskelligsbehandlingen kommer til udtryk på de 3 Special Needs elever. Jeg tror især drengene til gå efter de ene Special Needs elev (Dreng 3), som især har det svært. Jeg håber da selvfølgelig, at det ikke kommer til at gå sådan, og at det måske kommer til at være en rigtig god aktivitet for klassen. Og så håber jeg også på, at få inkluderet ”Dreng 1” meget mere, fordi han tit bare går rundt i sin egen lille verden og er ukoncentreret, når klassen laver nogle aktiviteter.
”Sidde i en cirklet på stole, og prøve at få fat i pinden”, har jeg valgt denne aktivitet, fordi mange af eleverne i klassen, ikke kan lide at røre den ene Special Needs elev (Dreng 3), da de synes han er ”ulækker”, så her kommer de rigtig tæt på ham, og får forhåbentlig ændret deres syn på ham. Samt, vil jeg lave ”Stopdans” for at motionsdelen, men for også at få en god og sjov stemning op og køre inden selve aktiviteten.
Under forløbet
”Admiralen”, gik præcis som jeg havde forudsæt det. Hele klassen kunne rigtig godt lide aktiviteten. De 3 Special Needs elever var rigtig godt med, de var inkluderet, på et tidspunkt glemte jeg helt at fokusere på dem, da de bare blændede ind med de andre i klassen. En af Special Needs eleverne (Dreng 1), forsatte stadig med at lege legen, da vi var på vej tilbage i klassen, fordi han rigtig godt kunne lide den. Han synes den var ”fun and challenging”. Jeg startede aktiviteten/forløbet, som jeg havde planlagt. Og sluttede det af med at snakke om aktiviteten.
”Stikbold”, gik ikke helt som planlagt, og jeg så noget helt andet. Jeg forklarede reglerne til klassen. Stikbold går ud på at det er alle mod alle, og at der er en vinder til sidst. Her så jeg at klassen delte sig op i 2 grupper, og begyndte at holde sammen. Så forklarede den nye mandlige lærer, som overtog klassen efter påske ferien, at det var pga. kulturen på skolen som spillede en stor rolle, end hvor han kom fra i Melbourne. Den havde jeg ikke lige tænkt på pt. Eks. På Petrie Terrace State School, skal skolen have både en dreng og en pige som leder (Teamleaders), det må ikke være 2 drenge eller 2 piger. I Melbourne hvor han kommer fra, må man gerne. Og samt, at man på Petrie Terrace State School, går meget op i at man skal være hjælpsom overfor andre, hjælpe hinanden, gode rollemodeller osv, som tidligere nævnt i min blog, og det kom meget til udtryk i stikbold. Efter første omgang, blev jeg nødt til at lave reglerne lidt om, og jeg blev nødt til at forklare dem, at det er alle mand for sig selv, og hvis man hjalp andre klassekammerater eller holdte sammen, døde man automatik. Og det gik straks meget bedre. Aktiviteten i sig selv gik rigtig godt. Klassen og de 3 Special Needs eleverve var glade og nød aktiviteten, at klassen ville blive ved med at spille. Dreng 1, var godt med til sidst, efter han havde forstået helt præcist hvad spillede gik ud på. Dreng 2, blændede ind, jeg glemte helt at han havde en diagnose. Dreng 3, brokkede sig engang imellem overreglerne, men det ligger til hans natur, da han også gør det tit i klassen. Men alle 3 Special Needs var meget, og drengene i klassen gik ikke rigtig efter dreng 3, som jeg troede de ville. Men sammenholdet i klassen er også blevet rigtig god efter den nye mandlige lærer har overtaget, fordi han hverdag fra kl.14-15, enten laver faget Kunst eller en aktivitet med dem. Og det har styrket klassens sammenhold rigtig meget, og det kan man også se under mine aktiviteter indtil videre. Det skal man lige huske at have med i sine refleksioner over aktiviteterne/forløbet, at der er andre faktorer på spil. Jeg skal også lige huske at pointere, at jeg fra kl.14-15 er rykket over i 7.klassen, og ikke længere i er 3/4R, fordi Dreng 1 især har brug for støtte, man er bange for at han falder tilbage i sit gamle mønster, hvor han ikke klarer sig godt i klassen angående skolearbejde. Dreng 3, er meget mere med i klassen, og eleverne i klassen er mere omkring ham end før. Eleverne i klassen har mange gange efter aktiviteten Stikbold spurgt om vi ikke skal spille spillet igen, fordi de rigtig godt kunne lide legen. Til slut havde vi igen en snak om hvorfor jeg valgte denne aktivitet, og hvorfor de tror jeg havde valgt den.
”Sidde i en cirklet på stole, og prøve at få fat i pinden”, samt Stopdans inden gik rigtig fint. Stopdans, er som den plejer at være. Nogle er helt vilde med legen og danser, andre er mere generte. I første omgang til Stopdans var man alene, i anden runde skulle man finde sammen 2 og 2. det gjorde jeg med vilje for at se, for at se hvilke af de 3 Special Needs drenge, ville få en partner hurtigt. Dreng 3, havde ingen partner, så jeg blev han partner. Det overraskede mig lidt, men alligevel ikke. Et eller andet sted havde jeg håbet/troet, at en fra klassen ville være hans partner, men det kom som ingen chok, at ingen valgte ham. Dreng 1 og 2, fandt straks en partner, og var godt med i begge aktiviteter. Alle i eleverne i klassen fandt en partner, som var deres ven eller veninde, og som de var trygge ved. Jeg skulle nok have lavet den ændret og sagt, at man skulle finde en man ikke så tit arbejder sammen med i klassen. Så dreng 3, kunne have fået en partner. 
”Sidde i en cirklet på stole, og prøve at få fat på pinden”, gik godt, men de fleste elever synes den var lidt kedelig, og at de ikke kunne forstå meningen med legen.
Til sidst snakkede vi igen om hvorfor jeg havde valgt netop disse aktivteter.
Jeg glemte desværre, at tage billederne under disse to aktiviteter.

Efter aktiviteterne, fik jeg skriftlig feedback fra hver enkel elev i klassen, og hvad de syntes om forløbet. Alle eleverne var rigtig glade for forløbet. De synes at jeg gjorde det godt, og at de aktiviteter jeg havde valgt var gode, og nogle skrev at jeg godt måtte forsætte med at lave flere. Den aktivitet der var mindst populær, var den hvor man skulle ”Sidde i en cirklet på stole, og prøve at få fat på pinden”. Nogle tilføjede, at man kunne have lavet nogle andre regler til de forskellige aktiviteter.

Efter forløbet
Alt i alt, gik mit forløb godt. Der var ingen forhindringer fra skolen side, jeg kunne stort set gøre lige det jeg ville i mit forløb. Jeg synes, og det kan mærkes, at jeg fik rystet klassen godt sammen, og man kan se i timerne, at Dreng 3, er begyndt at snakke lidt mere de nogle af eleverne, og et par stykker arbejder sammen med ham, når de har det der hedder ”Problem-solving”. De griner ikke så meget af ham mere, når han rækker hånden op for at sige noget. Han kan nu også have en samtale med de andre elever uden at blive hakket ned på, samt at et par elever faktisk er begyndt at røre ved ham, uden at lave ansigter eller synes det er klamt. En af de grunde til at det også gik godt, er pga. den nye mandlige lærer, og hans aktiviteter fra. Kl.14-15 næsten hverdag, som tidligere nævnt. Det har givet gode resultater samarbejdsmæssigt og socialt.
Det var sjovt at se den kulturforskel der var på skolen, da vi spillede stikboldt og hvordan eleverne hjalp hinanden og holdte sammen. Det var en ting jeg ikke lige havde regnet med, som kom lidt bag på mig.
Selvom jeg har en rigtig god relation med 7.klassen, og generelt i de klasser jeg er i. Så ville gerne have gjort det anderledes, at jeg ville havde gennemført mit forløb i starten af min praktik, fordi de få elever i klassen som ikke rigtig snakkede så meget med mig, og var mere stille, har virkelig åbnet sig op efter forløbet, de er blevet mere snaksaglige, henvender sig mere, og det vigtigste selvfølgelig at sammenholdet i klassen har udviklet sig. Samt, at eleverne er blevet rigtig glade for nogle af de aktiviteter, at vi spiller/leger dem fra kl.14-15, og at de aktiviteter er blevet en fælles ting for dem nu, da de ofte gerne vil lege stikbold eller stopdans.  
Hvis jeg havde haft længere tid til mine aktiviteter og forløbet varede meget længere tid, tror jeg at jeg kunne have skabt større resultater, men den lille forandring/udvikling der er skabt nu, er bedre end ingen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar