Læringsmål
Goal:
I want to do a
pedagogical project with the pupils in one of my class`.
Purpose:
I want to do something
from my main subject Health, Body and Movement. (Sundhed, krop og bevægelse).
Method:
I will arrange an
activity from my main subject and be the one who is responsible for the
activity.
Formålet
Hvad
har jeg valgt at undersøge?
Hvorfor
har jeg valgt undersøge dette?
Hvordan vil mit forløb være?
Børn
med autisme har både deres fordele og ulemper. En af de ulemper som børn
med autisme har ofte problemer med at begå sig i socialt og være sociale,
hvilket er formålet med mit projekt. Jeg vil gerne prøve at styrke Dreng 3
barns sociale kompetencer, eller i det mindste får nogle af de andre elver til
at indse, at det ikke er så slemt f.eks. at arbejde sammen med ham i timerne
eller til aktiviteter. Generelt, at eleverne i klassen bliver mere trygge
omkring ham, fordi han prøver tit at henvende sig til dem.
Min
nysgerrighed for det projekt startede, da jeg så den forskelsbehandling de 3
diagnotiserede elever hver især fik i klassen. Det fik mit til at tænke, at jeg
ville prøve at se om jeg kunne gøre en forskel via nogle aktiviteter. Jeg
forventer ikke den helt store forandring med Dreng 3, eller at de andre elever
går hen og bliver bedste venner med Dreng 3, men at de ændre deres syn på ham,
og kan inkludere ham lidt mere end nu. Det er dog tros alt de ældste elever jeg
har med at gøre her, og mange års negativ syn på Dreng 3 jeg skal prøve at se
om jeg kan ændre. Det er kræver lidt tid end et lille forløb. Jeg har med vilje
valgt at sætte mit fokus på dette problem, og skabt aktiviteter for at prøve at
se om der kan ske en udvikling med denne klasses syn på Dreng 3.
Derfor har
jeg valgt, at mit forløb skal foregå i den 7.klasse jeg er i hver morgen fra
kl.9-11, fordi der er 3 Special Needs elever i klassen med med diagnosen ASD –
Autism Spectum Disorder.
Dreng 1 (med diagnosen ASD – Autism
Spectum Disorder) klarer sig godt socialt i klassen, de andre børn hjælper ham
og tager sig af ham i timerne, aktiviteter osv.
Dreng 2 (med diagnosen ASD – Autism
Spectum Disorder) klarer sig nogenlunde, men de andre elever kan faktisk ikke
rigtige lide ham, hvilket jeg har oplevet, men også fået fortalt af selveste
klasselæreren.
Dreng 3 (med diagnosen ASD – Autism
Spectum Disorder) er lidt af et mobbeoffer, ingen af eleverne kan lide ham
eller arbejde sammen med ham, og de prøver altid at undgå ham, hvilket de
heller ikke ligger skjul på. Det er så slemt, at jeg engang oplevede efter vi
havde haft svømning, at en af eleverne ikke engang ville bruge det samme
omklædningsrum som ham. Han er ekskluderet fra de andre. Det synes jeg er
sjovt, når skolen arbejder meget på, at man skal ”Repect yourself and Others”,
og at man skal være inkluderede. Men er også lidt den Dreng 3 forældres skyld,
da nægter at ændre på han udseende? Fordi han ligner en pige, han har langt
hår, han har skæve tænder, går i mærkelig sko og taler sjovt. Hans forældre vil
ikke ændre hans udseende, samt har han gået en klasse om, fordi skolen og hans
forældre mente at han ville blive såkaldt slagtet i High School.
Før forløbet
Jeg har valgt at mit
pædagogiske projekt skal tage udgangspunkt i mit lærningsmål i linjefag SKB –
Sund, krop og bevægelse, hvor jeg vil være igangsætteren og udføre 2 samarbejde-
og tillidsaktiviteter, samt en motionsaktivitet. Forløbet vil vare over en uge,
dagene mandag, onsdag og fredag. Og til sidst i forløbet, vil jeg gerne have
feedback fra eleverne i klassen, så derfor skal hver elev skrive ned hvad
han/hun kunne lide ved forløbet, hvad de ikke så godt kunne lide? Hvad kunne
have været anderledes? Hvordan var min rolle som igangsætter? Osv. Så jeg kan
kigge tilbage og se hvad jeg som kommende pædagog kunne have gjort
anderledes/bedre?
Min
rolle som igangsætter
Jeg
vil med vilje sætte de 3 diagnotiserede drenge i hver deres gruppe til
”Admiralen”, samt være bevist over hvordan de er til de forskellige
aktiviteter, og se hvilken reaktion det få, samt hvilket resultat der kommer ud
af dette forløb.
Samarbejds-
tillidsaktiviteterne vil være;
”Admiralen”, men
dog med små ændringer. Jeg vil med vilje dele holdene op i 3. De grupper de
allerede sidder i i klassen, fordi der sidder en Special Needs barn (Dreng,1,2
og 3) ved hver gruppe. I første omgang vil jeg selvfølgelig forklare reglerne,
og at de er guide deres holdkammerat med bind for øjnene, fra den ene ende af
lokalet til den anden, hvor en masse borde, stole på, samt rør på gulvet, jeg
har sat op vil være en hindring. I den ene ende af lokalet vil så være to
stole, de skal gå igennem, når de så har gjort det, skal de tage deres bind af
og løbe tilbage, og give bindet til den næste på holdet. Og det hold der får
gjort det hurtigst vil vinde. I første omgang vil jeg lave dem bare gøre, som
jeg har fortalt og ikke andet, får at se hvordan det går, jeg tror at der
kommer til at være en del råb og skrig, og deres samarbejde vil ikke være så
godt. I anden omgang, hvis tingene går som jeg havde forudsæt dem, vil jeg
fortælle dem, at der kun skal være en Admiral/leder der guider holdet, samt at
hvis en anden snakker end selve Adrimalen/lederen, vil den der bliver guidet
skulle starte forfra, og undervejs vil jeg og klasselæreren rykke rundt på
bord, stole, rørene undervejs, som de bliver guidet. Jeg tror at de 3 Special
Needs elver vil kunne lide denne aktivitet, samt være meget inkluderet, samt
styrke deres høresans og tillid til andre. For resten af klassen vil det, at
beskrive noget komme på spil, og hvilke ord de vil tage i brug. Inden forløbet
og aktiviteten, vil jeg forklare mig dem lidt om hvorfor jeg laver
aktiviteterne. Det har jeg valgt at gøre, fordi denne årgang jeg laver forløbet
med er 7.klasser, og fordi jeg ved at de stille spørgsmålet ”why are we doing
this”? Da de er en meget nysgerrig klasse. Efter aktiviteten er færdig, vil jeg
sætte mig ned og snakke med dem om aktiviteten, og hvorfor jeg lige netop
valgte denne aktivitet, men selvfølgelig ikke sige at min fokus er de 3 Special
Needs elever.
”Stikbold”, har
jeg især valgt, fordi jeg ikke synes at de får nok motion på skolen, som vi gør
i Danmark, men især her tror jeg at forskelligsbehandlingen kommer til udtryk på de 3 Special Needs elever. Jeg
tror især drengene til gå efter de ene Special Needs elev (Dreng 3), som især
har det svært. Jeg håber da selvfølgelig, at det ikke kommer til at gå sådan,
og at det måske kommer til at være en rigtig god aktivitet for klassen. Og så
håber jeg også på, at få inkluderet ”Dreng 1” meget mere, fordi han tit bare
går rundt i sin egen lille verden og er ukoncentreret, når klassen laver nogle
aktiviteter.
”Sidde
i en cirklet på stole, og prøve at få fat i pinden”, har
jeg valgt denne aktivitet, fordi mange af eleverne i klassen, ikke kan lide at
røre den ene Special Needs elev (Dreng 3), da de synes han er ”ulækker”, så her
kommer de rigtig tæt på ham, og får forhåbentlig ændret deres syn på ham. Samt,
vil jeg lave ”Stopdans” for at motionsdelen, men for også at få en god og sjov
stemning op og køre inden selve aktiviteten.
Under forløbet
”Admiralen”, gik præcis som jeg havde
forudsæt det. Hele klassen kunne rigtig godt lide aktiviteten. De 3 Special
Needs elever var rigtig godt med, de var inkluderet, på et tidspunkt glemte jeg
helt at fokusere på dem, da de bare blændede ind med de andre i klassen. En af
Special Needs eleverne (Dreng 1), forsatte stadig med at lege legen, da vi var
på vej tilbage i klassen, fordi han rigtig godt kunne lide den. Han synes den
var ”fun and challenging”. Jeg startede aktiviteten/forløbet, som jeg havde planlagt.
Og sluttede det af med at snakke om aktiviteten.
”Stikbold”, gik ikke helt som planlagt, og
jeg så noget helt andet. Jeg forklarede reglerne til klassen. Stikbold går ud
på at det er alle mod alle, og at der er en vinder til sidst. Her så jeg at klassen
delte sig op i 2 grupper, og begyndte at holde sammen. Så forklarede den nye
mandlige lærer, som overtog klassen efter påske ferien, at det var pga.
kulturen på skolen som spillede en stor rolle, end hvor han kom fra i
Melbourne. Den havde jeg ikke lige tænkt på pt. Eks. På Petrie Terrace State
School, skal skolen have både en dreng og en pige som leder (Teamleaders), det
må ikke være 2 drenge eller 2 piger. I Melbourne hvor han kommer fra, må man
gerne. Og samt, at man på Petrie Terrace State School, går meget op i at man
skal være hjælpsom overfor andre, hjælpe hinanden, gode rollemodeller osv, som
tidligere nævnt i min blog, og det kom meget til udtryk i stikbold. Efter
første omgang, blev jeg nødt til at lave reglerne lidt om, og jeg blev nødt til
at forklare dem, at det er alle mand for sig selv, og hvis man hjalp andre
klassekammerater eller holdte sammen, døde man automatik. Og det gik straks
meget bedre. Aktiviteten i sig selv gik rigtig godt. Klassen og de 3 Special
Needs eleverve var glade og nød aktiviteten, at klassen ville blive ved med at
spille. Dreng 1, var godt med til sidst, efter han havde forstået helt præcist
hvad spillede gik ud på. Dreng 2, blændede ind, jeg glemte helt at han havde en
diagnose. Dreng 3, brokkede sig engang imellem overreglerne, men det ligger til
hans natur, da han også gør det tit i klassen. Men alle 3 Special Needs var
meget, og drengene i klassen gik ikke rigtig efter dreng 3, som jeg troede de
ville. Men sammenholdet i klassen er også blevet rigtig god efter den nye
mandlige lærer har overtaget, fordi han hverdag fra kl.14-15, enten laver faget
Kunst eller en aktivitet med dem. Og det har styrket klassens sammenhold rigtig
meget, og det kan man også se under mine aktiviteter indtil videre. Det skal
man lige huske at have med i sine refleksioner over aktiviteterne/forløbet, at
der er andre faktorer på spil. Jeg skal også lige huske at pointere, at jeg fra
kl.14-15 er rykket over i 7.klassen, og ikke længere i er 3/4R, fordi Dreng 1
især har brug for støtte, man er bange for at han falder tilbage i sit gamle
mønster, hvor han ikke klarer sig godt i klassen angående skolearbejde. Dreng
3, er meget mere med i klassen, og eleverne i klassen er mere omkring ham end
før. Eleverne i klassen har mange gange efter aktiviteten Stikbold spurgt om vi
ikke skal spille spillet igen, fordi de rigtig godt kunne lide legen. Til slut
havde vi igen en snak om hvorfor jeg valgte denne aktivitet, og hvorfor de tror
jeg havde valgt den.
”Sidde i en cirklet på stole, og prøve at få fat
i pinden”, samt Stopdans inden gik rigtig fint. Stopdans, er som den plejer at
være. Nogle er helt vilde med legen og danser, andre er mere generte. I første
omgang til Stopdans var man alene, i anden runde skulle man finde sammen 2 og
2. det gjorde jeg med vilje for at se, for at se hvilke af de 3 Special Needs
drenge, ville få en partner hurtigt. Dreng 3, havde ingen partner, så jeg blev
han partner. Det overraskede mig lidt, men alligevel ikke. Et eller andet sted
havde jeg håbet/troet, at en fra klassen ville være hans partner, men det kom
som ingen chok, at ingen valgte ham. Dreng 1 og 2, fandt straks en partner, og
var godt med i begge aktiviteter. Alle i eleverne i klassen fandt en partner,
som var deres ven eller veninde, og som de var trygge ved. Jeg skulle nok have
lavet den ændret og sagt, at man skulle finde en man ikke så tit arbejder
sammen med i klassen. Så dreng 3, kunne have fået en partner.
”Sidde
i en cirklet på stole, og prøve at få fat på pinden”, gik godt, men de fleste
elever synes den var lidt kedelig, og at de ikke kunne forstå meningen med
legen.
Til
sidst snakkede vi igen om hvorfor jeg havde valgt netop disse aktivteter.
Jeg glemte
desværre, at tage billederne under disse to aktiviteter.
Efter
aktiviteterne, fik jeg skriftlig feedback fra hver enkel elev i klassen, og
hvad de syntes om forløbet. Alle eleverne var rigtig glade for forløbet. De
synes at jeg gjorde det godt, og at de aktiviteter jeg havde valgt var gode, og
nogle skrev at jeg godt måtte forsætte med at lave flere. Den aktivitet der var
mindst populær, var den hvor man skulle ”Sidde i en cirklet på stole, og prøve
at få fat på pinden”. Nogle tilføjede, at man kunne have lavet nogle andre
regler til de forskellige aktiviteter.
Efter forløbet
Alt i
alt, gik mit forløb godt. Der var ingen forhindringer fra skolen side, jeg
kunne stort set gøre lige det jeg ville i mit forløb. Jeg synes, og det kan
mærkes, at jeg fik rystet klassen godt sammen, og man kan se i timerne, at Dreng
3, er begyndt at snakke lidt mere de nogle af eleverne, og et par stykker
arbejder sammen med ham, når de har det der hedder ”Problem-solving”. De griner
ikke så meget af ham mere, når han rækker hånden op for at sige noget. Han kan
nu også have en samtale med de andre elever uden at blive hakket ned på, samt
at et par elever faktisk er begyndt at røre ved ham, uden at lave ansigter
eller synes det er klamt. En af de grunde til at det også gik godt, er pga. den
nye mandlige lærer, og hans aktiviteter fra. Kl.14-15 næsten hverdag, som
tidligere nævnt. Det har givet gode resultater samarbejdsmæssigt og socialt.
Det var
sjovt at se den kulturforskel der var på skolen, da vi spillede stikboldt og
hvordan eleverne hjalp hinanden og holdte sammen. Det var en ting jeg ikke lige
havde regnet med, som kom lidt bag på mig.
Selvom jeg har en rigtig god
relation med 7.klassen, og generelt i de klasser jeg er i. Så ville gerne have
gjort det anderledes, at jeg ville havde gennemført mit forløb i starten af min
praktik, fordi de få elever i klassen som ikke rigtig snakkede så meget med
mig, og var mere stille, har virkelig åbnet sig op efter forløbet, de er blevet
mere snaksaglige, henvender sig mere, og det vigtigste selvfølgelig at
sammenholdet i klassen har udviklet sig. Samt, at eleverne er blevet rigtig
glade for nogle af de aktiviteter, at vi spiller/leger dem fra kl.14-15, og at
de aktiviteter er blevet en fælles ting for dem nu, da de ofte gerne vil lege
stikbold eller stopdans.
Hvis jeg havde haft længere tid
til mine aktiviteter og forløbet varede meget længere tid, tror jeg at jeg
kunne have skabt større resultater, men den lille forandring/udvikling der er
skabt nu, er bedre end ingen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar