Menneskesyn/udviklingssyn


Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber til at vokse frem – eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for kompensation og hjælp?
På skolen arbejder man ud fra det udgangspunkt at barnet er som det er, og om det har en diagnose eller ej, samt at alle eleverne er lige. Eleverne lærer også fra en tidlig alder at accepter og respekter hinanden som de er. Og at det er i orden, ”to make mistakes” og være anderledes. Lærerne arbejder ud fra hvordan barnet er, og giver dem opgaver ud fra det niveau barnet ligger på og bygger videre på det de kan og udvikler dem så godt de kan derfra. Som f.eks. tidligere nævnt i min Institutionens Pædagogik, blev Prep/Prep1 testet læsning, så læreren kunne se hvor børene lå, så hun kunne dele børene ind i grupper efter det niveau de lå på. I Special Support gruppen, laver eleverne forskellige opgaver og aktiviteter ud fra det niveau de ligger på. Jeg har også oplavet i min 3/4 klasse, at en lærer talte med hele klassen om, at alle mennesker er ”different” (anderledes), og at det var i orden osv. Det gjorde læren, fordi et Speical Needs barn sidder med noget bestemt under hans fødder i timerne.
Jeg har observeret på skolen, at de ”normale” elever accepter og ser ikke skævt på de Special Needs elever, og nogle af de ”normale” elever hjælper dem faktisk i timerne osv. De fleste Special Needs elever er faktisk godt inkluderet i skolen, dog er der nogle der har det lidt sværere end andre. I Danmark har jeg ikke oplevet sådan en slags skole, hvor diagnosticeret børn er i med ”normale” børn, eller måden de arbejder på. Det er første gang jeg har oplavet dette.
I Prep/Prep1 klassen og Special Support klassen, jeg er i, skabes og udvikles læring gennem relationer. Det ligges meget vægt på eleverne skal lærer af hinanden. Det er f.eks. også en af grundende til at to klassetrin sættes sammen, og børnene med en diagnose kommer i klasse med de ”normale” eleverne. Skolen går også meget op i, at de ældre børn på skolen, den 7.klasse jeg er i, opfører sig acceptabelt og er nogle gode rollemodeller for de yngre elever. Det har jeg tit hørt klasselæreren snakke med 7.klasses eleverne om, især når de skal planlægge og tilrettelægge et arrangement for skolen, så skal de tit planlægge og tilrettelægge det efter de små, og tage dig af dem. 
Den iboende egenskab, bliver f.eks. brugt i klasserne, som tidligere nævnt, hvor lærerne tilrettelægger undervisningen efter hvad den enkelte elev kan, og hvad der skal udvikles. Lærerne arbejder meget med de gode kompetencer barnet allerede har, og styrker dem i at blive stærkere. En ting, som hjælper på børnenes selvtillid og selvforståelse er de ”Awards” de får om fredagen, hvor de børn der har gjort noget ekstra godt kommer op på scenen og får et diplom.
Dysfunktioner er ikke noget der tilrettelægger skyld og skam, da man skal huske på, at det ikke er barnet selv der kan gør for at det har en diagnose. Nogle forældre der synes dog, at det er hårdt at have et Special Needs barn, hvilket jeg har fået fortalt, og andre forældre har jeg set, gør det rigtig godt. Nogle forældre vil gerne have at deres barn kommer over i en ”normal” klasse sammen med de andre børn, selvom det ikke altid er en god idé. Da barnet kan lære og fungerer meget bedre i Special Support klassen. Skolen prøver selvfølgelig, at gør deres bedste ved at støtte og hjælpe forældrene og børene på den bedste mulige måde de kan.
Som tidligere nævnt i Institutionens Pædagogik, går skolen meget op i at eleverne skal lærer normer og regler, samt respekt for andre mennesker. På dette punkt ses der ikke på om barnet har en diagnose eller ej. Eleverne bliver straffet, så vel som de får belønninger i timerne eller en Award til assembly`en om fredagen.
Skolen prøver at hjælpe deres eleverne på den bedste mulige måde de kan, men nogle gange kan det være lidt svært, da økonomien ikke altid er der. Skolen samler dog selv penge ind til skolen ved f.eks. at leje skolens parkeringspladser ud til det stadium der ligger tæt på skolen og vores hjem, så fans kan parkere deres bil der.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar