Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket
syn er der på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end i
Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at
agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber
til at vokse frem – eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er
dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan
disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for
kompensation og hjælp?
På skolen arbejder man ud fra det
udgangspunkt at barnet er som det er, og om det har en diagnose eller ej, samt
at alle eleverne er lige. Eleverne lærer også fra en tidlig alder at accepter
og respekter hinanden som de er. Og at det er i orden, ”to make mistakes” og
være anderledes. Lærerne arbejder ud fra hvordan barnet er, og giver dem
opgaver ud fra det niveau barnet ligger på og bygger videre på det de kan og
udvikler dem så godt de kan derfra. Som f.eks. tidligere nævnt i min
Institutionens Pædagogik, blev Prep/Prep1 testet læsning, så læreren kunne se
hvor børene lå, så hun kunne dele børene ind i grupper efter det niveau de lå
på. I Special Support gruppen, laver eleverne forskellige opgaver og
aktiviteter ud fra det niveau de ligger på. Jeg har også oplavet i min 3/4
klasse, at en lærer talte med hele klassen om, at alle mennesker er ”different”
(anderledes), og at det var i orden osv. Det gjorde læren, fordi et Speical
Needs barn sidder med noget bestemt under hans fødder i timerne.
Jeg har observeret på skolen, at de ”normale” elever
accepter og ser ikke skævt på de Special Needs elever, og nogle af de ”normale”
elever hjælper dem faktisk i timerne osv. De fleste Special Needs elever er
faktisk godt inkluderet i skolen, dog er der nogle der har det lidt sværere end
andre. I Danmark har jeg ikke oplevet sådan en slags skole, hvor diagnosticeret
børn er i med ”normale” børn, eller måden de arbejder på. Det er første gang
jeg har oplavet dette.
I Prep/Prep1 klassen og Special
Support klassen, jeg er i, skabes og udvikles læring
gennem relationer. Det ligges meget vægt på eleverne skal lærer af hinanden.
Det er f.eks. også en af grundende til at to klassetrin sættes sammen, og
børnene med en diagnose kommer i klasse med de ”normale” eleverne. Skolen går
også meget op i, at de ældre børn på skolen, den 7.klasse jeg er i, opfører sig
acceptabelt og er nogle gode rollemodeller for de yngre elever. Det har jeg tit
hørt klasselæreren snakke med 7.klasses eleverne om, især når de skal planlægge
og tilrettelægge et arrangement for skolen, så skal de tit planlægge og
tilrettelægge det efter de små, og tage dig af dem.
Den iboende egenskab,
bliver f.eks. brugt i klasserne, som tidligere nævnt, hvor lærerne
tilrettelægger undervisningen efter hvad den enkelte elev kan, og hvad der skal
udvikles. Lærerne arbejder meget med de gode kompetencer barnet allerede har,
og styrker dem i at blive stærkere. En ting, som hjælper på børnenes selvtillid
og selvforståelse er de ”Awards” de får om fredagen, hvor de børn der har gjort
noget ekstra godt kommer op på scenen og får et diplom.
Dysfunktioner
er ikke noget der tilrettelægger skyld og skam, da man skal huske på, at det
ikke er barnet selv der kan gør for at det har en diagnose. Nogle forældre der
synes dog, at det er hårdt at have et Special Needs barn, hvilket jeg har fået
fortalt, og andre forældre har jeg set, gør det rigtig godt. Nogle forældre vil
gerne have at deres barn kommer over i en ”normal” klasse sammen med de andre
børn, selvom det ikke altid er en god idé. Da barnet kan lære og fungerer meget
bedre i Special Support klassen. Skolen prøver selvfølgelig, at gør deres
bedste ved at støtte og hjælpe forældrene og børene på den bedste mulige måde
de kan.
Som
tidligere nævnt i Institutionens Pædagogik, går skolen meget op i at eleverne
skal lærer normer og regler, samt respekt for andre mennesker. På dette punkt
ses der ikke på om barnet har en diagnose eller ej. Eleverne bliver straffet,
så vel som de får belønninger i timerne eller en Award til assembly`en om
fredagen.
Skolen
prøver at hjælpe deres eleverne på den bedste mulige måde de kan, men nogle
gange kan det være lidt svært, da økonomien ikke altid er der. Skolen samler
dog selv penge ind til skolen ved f.eks. at leje skolens parkeringspladser ud
til det stadium der ligger tæt på skolen og vores hjem, så fans kan parkere
deres bil der.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar